WITBOEK UBER

FNV: UBER-CHAUFFEUR MAX OP MINIMUMLOON

Tekst Ronald de Kreij Beeld Shutterstock

FNV Flex en Naleving heeft een witboek over Uber overhandigd aan de Amsterdamse wethouder van Verkeer en Vervoer Sharon Dijksma. Hiermee laat de vakbond zien dat de taximarkt in Amsterdam verziekt is en de chauffeurs het nakijken hebben.

De FNV strijdt al langer tegen de schijnconstructies die veel platformbedrijven optuigen. Deze leiden tot oneerlijke concurrentie met goedwillende bedrijven, een lager loon voor werkenden en onzekerheid over de werkzekerheid. De bond doet dan ook een oproep aan de Amsterdamse wethouder om de taximarkt in de hoofdstad weer gezond en eerlijk te maken. Marije Ottervanger, FNV-campagneleider Platformeconomie: ‘We zien bij platformbedrijven dat zij op papier allerlei trucs uithalen om onder het werkgeverschap uit te komen. In de praktijk sturen ze de mensen gewoon aan en ontvangen de werkenden loon van het platform. Zo kunnen deze bedrijven goedkoper uit zijn omdat ze hiermee de cao ontlopen. Ze dragen geen premies af en betalen minder belasting. Ondertussen zijn de werkenden slechter af en hebben ze geen vangnet. Juist in deze coronacrisis wordt dit pijnlijk duidelijk.’

TAXI ZONDER DAGLICHT

In het witboek “Taxi zonder daglicht” wordt duidelijk dat Uber-chauffeurs zelfs met werkweken van vijftig uur nauwelijks het minimumloon verdienen en gemiddeld bruto 260 euro minder overhouden dan andere taxichauffeurs. Hierbij is nog geen rekening gehouden met de kosten voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering en pensioen. De FNV heeft bovendien berekend dat de staatskas door de werkwijze van Uber jaarlijks 20 tot 40 miljoen euro misloopt aan belastinginkomsten en sociale premies. De FNV hoopt met het witboek de Amsterdamse wethouder voldoende munitie te geven om de regelgeving in de taxibranche bij de landelijke politiek aan de kaak te stellen. Gemeenten mogen aanvullende regels stellen, maar alleen voor de opstapmarkt en niet voor de bestelmarkt waarin Uber actief is. Dat heeft in veel gemeenten geleid tot een taxiverordening en een TTO-systeem (Toegelaten Taxi Ondernemingen). Amsterdam heeft ook een convenant met Uber gesloten, maar de FNV ziet geen enkele verbetering sinds het ondertekenen van het convenant en is van mening dat het nog steeds Uber is die aan de touwtjes trekt.

DE BOND STRIJDT AL LANGER TEGEN SCHIJNCONSTRUCTIES DIE PLATFORMBEDRIJVEN OPTUIGEN

De FNV laat zien dat de taximarkt in Amsterdam verziekt is en de chauffeurs het nakijken hebben

GROTE VERSCHILLEN

De FNV dringt bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat al langer aan op een gelijk speelveld. Nu zijn er grote verschillen in regels voor de opstapmarkt (straattaxi’s) en de bestel-/appmarkt waar Uber, met name in de grote steden, de overheersende partij is. Amrit Sewgobind, bestuurder bij de FNV: ‘Uber heeft de taximarkt verziekt, ook in Amsterdam. We willen na de coronacrisis een gezonde taximarkt met een eerlijk inkomen en rechtsbescherming voor alle taxichauffeurs. In de rest van het land zijn de problemen misschien nog niet zo groot, maar in Amsterdam hebben de taxichauffeurs, ook die van Uber, veel last van de wildgroei die is ontstaan door de verschillen in regelgeving. Bedrijven als Uber maken daar gebruik van en hebben een agressieve groeistrategie. Ze zijn al actief in andere sectoren en breiden hun activiteiten door heel Nederland uit. En dan is het een probleem voor het hele land. Daarom verwachten we ook dat de minister ingrijpt. Zo kan worden voorkomen dat taxichauffeurs hun inkomsten door hoge concurrentie steeds verder zien teruglopen en consumenten straks veel meer voor een taxirit moeten gaan betalen omdat Uber de hele markt in handen heeft.’

Lees meer over de strijd van de FNV tegen de schijnconstructies in de platformeconomie op www.fnv.nl/flex.

Deel deze pagina