IN BEELD

Brouwers van het Jopenbier

‘ER IS GEEN EXCUUS VOOR SAAI BIER’

Tekst en Beeld Mike Raanhuis

De koperen ketels zijn de blikvangers van de Jopenkerk.

Een jubileumstunt voor het 750-jarig bestaan van Haarlem groeide uit tot de florerende, oer-Hollandse brouwerij Jopen. Inmiddels is de populariteit van het Jopenbier ongekend; craft bieren met mooie namen als de Mooie Nel, Kaap de Goede Joop en Tussen Kunst en Kirsch.

Bij binnenkomst in de Haarlemse Jopenkerk valt je oog direct op de prachtige koperen ketels die worden beschenen door daglicht dat door hoge glas-in-loodramen naar binnen valt. Het kan niet missen, je bevindt je hier écht in een kerkgebouw. Maar wel een met een enorme bar met daarachter de brouwinstallatie van het Jopenbier. Alom gerespecteerd en gerenommeerd. Iedere zelfverklaarde bierliefhebber in ons land heeft ongetwijfeld weleens gehoord van dit markante craftbiermerk. De term craftbier dat door kleinere brouwerijen wordt gebrouwen – is trouwens over komen waaien uit Amerika. De laatste tien jaar heeft het in Nederland veel aan populariteit gewonnen en het bierlandschap is gevarieerder dan ooit. Ons land telt momenteel zelfs meer brouwerijen dan hardcore bierland België. Het aantal brouwerijen is hier gegroeid van zo’n 30 stuks in 1990 naar ongeveer 900 anno nu.

AVONTUUR

Michel Ordeman en Lydian Zoetman zijn zakelijk en privé partners en voeren de directie van brouwerij Jopen. ‘Hoe het allemaal begonnen is?’ Michel Ordeman: ‘In 1994 bestond Haarlem, ooit een vermaarde brouwersstad, 750 jaar. Om dat te vieren ging het Haarlems Biergenootschap de archieven in op zoek naar authentieke bierrecepten. En zo werd het Haarlemse bier geherintroduceerd. Met Hoppenbier uit 1501 werd op 11 november 1994 het feestjaar ingeluid. De biertjes vielen zó goed in de smaak, dat het avontuur een vervolg verdiende. En dus was de geboorte van brouwerij Jopen al snel een feit. Over de naam: Jopen waren de vaten van 112 liter waarin het Haarlems bier vroeger over het Spaarne werd vervoerd.’

Eind 2010 werd de Jopenkerk Haarlem geopend in wat voorheen de Jacobskerk was. Naast de brouwerij zijn er een grand café en een restaurant in gevestigd. Als publiek zit je hier eerste rang, met riant zicht op het complete brouwproces. Vorig jaar hebben Lydian en Michel met hun team van 138 werknemers tegen de 100 verschillende bieren uitgebracht. Het brouwen vindt plaats in de Jopenkerk en inmiddels ook in een hypermoderne brouwerij in de Waarderpolder.

BIERREVOLUTIE

Michel: ‘Het historische Haarlemse bier moest altijd gebrouwen worden met een mix van haver, tarwe en gerst. Waar nu gerstemout normaal is, stond toen haver op de voorgrond. Met die gedachte zijn we aan de slag gegaan. Het basisidee van Jopen is dat we unieke keuzes maken in grondstoffen dan wat de meeste brouwerijen doen. Denk aan meergranen bieren met gerst, tarwe, haver, rogge spelt of de oergraan emmer en verschillende aromahopsoorten. Daar ligt een groot deel van ons onderscheidend vermogen. En de opmars van de craftbieren heeft natuurlijk enorm geholpen. In mijn ogen zitten we in de tweede bierrevolutie. De eerste was eind jaren ’80, begin jaren ’90, met de opkomst van de import van Belgisch bier, de speciaalbieren. Vijftien jaar terug kwam dus het craftbier uit Amerika opzetten en bij de meeste van deze bieren ligt de nadruk vooral op hopgebruik.’

Lydian vertelt: ‘Wat Jopenbier zo karakteriseert? De fruitigheid uit de hop komt heel sterk naar voren. Veel mensen denken dat hop alleen maar zorgt voor bitterheid, maar Jopen Blurred Lines heeft bijvoorbeeld veel zachte fruitigheid, het is een vriendelijk biertje, zelfs voor wijndrinkers. Vaak wordt men hierdoor verrast.’ Lydian geeft aan dat de IPA Jopen Mooie Nel één van haar favorieten is. ‘Een grote golf aan hoppige fruitigheid om af te sluiten met een flink bittere kick’, zo stelt ze. Michel gaat voor de Pale Ale Jopen Jacobus, met kruidig roggemout: ‘Jacobus is fruitig bitter door de Amerikaanse hopsoorten en roggemout geeft het bier een karaktervolle smaak.’

FUNFACTOR

Wat is volgens Lydian het geheim achter het Jopen-succes? ‘Al 27 jaar staat Jopen voor ‘Open’. Open voor nieuwe smaken en afwijkende ideeën, mogelijkheden en combinaties.’ Op onze website staat letterlijk: Jopen ademt variëteit en brouwt vanuit een onverzadigbare nieuwsgierigheid naar the new and the next. Of zoals Michel het ooit verwoordde: “There is simply no excuse for boring beer”. Daar komt bij – heel belangrijk – dat de betrokkenheid onder medewerkers erg groot is, dat is geen vanzelfsprekendheid in de horeca en ja, daar zijn we erg trots op. Sinds kort kunnen medewerkers een aandeel in Jopen kopen, zo worden ze dus voor een deel eigenaar. Volgens onze medewerkers zijn we een fijn bedrijf, ze roemen de openheid en de prettige werksfeer. Daar zijn we trots op.’

Michel: ‘Leuke dingen doen, fun hebben samen! Dat vinden wij onwijs belangrijk. En ja, het product dat we verkopen spreekt natuurlijk aan, dat werkt beslist mee. Het is toch anders dan wanneer je verzekeringen verkoopt. Craftbier is fun en die funfactor werkt door bij de mensen die bij ons werken.’

Het succes van Jopen en dus de brouwerij, het restaurant en het café lijkt geen grenzen te kennen. Wensen voor de toekomst zijn er zeker, zo vertelt Lydian. ‘Vóór 1 januari 2025 hebben we tien nieuwe Jopen-locaties of biercafés geopend in het land.’

‘WE ZITTEN IN DE TWEEDE BIERREVOLUTIE, DIE VAN HET CRAFTBIER’

Deel deze pagina