DELIVEROO

STRIJD VOOR RECHTEN RIDERS DUURT VOORT

Tekst Ronald de Kreij Beeld Rob Nelisse

Wat is dat toch met die platformbedrijven? Hoeveel rechtszaken moet bijvoorbeeld Deliveroo nog verliezen om de medewerkers eindelijk te geven waar ze recht op hebben? En is het inmiddels niet de hoogste tijd dat de overheid gaat handhaven?

‘Dit slaat nergens meer op’, verzucht FNV-organizer Saraya van der Geer. ‘Diverse rechtszaken gewonnen, maar er verandert niets. Maaltijdbezorger Deliveroo gaat gewoon op de oude voet door en gaat in cassatie om de boel alleen maar verder te vertragen. Wat is een uitspraak van een rechter nog waard als er daarna toch niets verandert?’ Hoe zat het ook alweer? De “band” tussen de FNV en Deliveroo dateert al vanuit 2018, het jaar waarin het bedrijf van de ene op de andere dag al haar medewerkers ontsloeg en ze als zelfstandige ondernemers liet terugkeren. Op stukloon en met geen enkele zekerheid op voldoende werk en zonder een sociaal vangnet.

Dat pikten de voormalige maaltijdbezorgers in loondienst bij Deliveroo niet. Ze organiseerden zich binnen de FNV. De bond stapte naar de rechter, eiste nabetaling van achterstallig loon en vaste arbeidsovereenkomsten, en kreeg gelijk. De rechter oordeelde begin 2019 niet alleen dat de maaltijdbezorgers geen zzp’ers zijn, maar ook dat Deliveroo de cao Beroepsgoederenvervoer moet toepassen. Toch veranderde er niets. De maaltijdbezorger ging in hoger beroep.

EISEN TOT NABETALING

Ook in hoger beroep trok Deliveroo aan het kortste eind. Maaltijdbezorgers zijn echt géén zzp’ers , zo herhaalde de rechter in februari 2021 nog maar eens. Daarop startte de bond een actie om arbeidsovereenkomsten en nabetalingen te eisen, maar daar reageerde het bedrijf niet op. In december 2021 volgde een uitspraak in deze zaak en ook die werd wederom gewonnen. Tegelijkertijd verloor de maaltijdbezorger een andere rechtszaak die was aangespannen door het pensioenfonds voor het beroepsgoederenvervoer. Dat eiste premieafdracht voor de Deliveroo-medewerkers, die volgens de rechter immers gewone werknemers zijn.

‘Wij hebben dus in eerste instantie nabetaling op basis van de cao geëist voor de eerste groep medewerkers die tot 2018 nog gewoon in loondienst was’, vertelt Van der Geer. ‘Na de laatste uitspraken gaan we nu ook een tweede claim indienen voor de medewerkers die in de periode daarna voor Deliveroo zijn gaan werken als zogenaamde zelfstandige. Zij hebben recht op een arbeidsovereenkomst en betaling conform de cao. Als Deliveroo dan wéér niet thuis geeft, spannen we weer een rechtszaak aan. Ja, te gek voor woorden eigenlijk, maar zo werkt dat kennelijk in dit land. Schandalig dat de overheid al jaren niet handhaaft op schijnzelfstandigheid! Het nieuwe regeerakkoord lijkt een aanzet te geven om dit nu wel te gaan doen, maar ik val door mijn eerdere ervaringen op dit gebied in de categorie “eerst zien dan geloven”.’

Archieffoto van Deliveroo-riders die actie voeren voor betere arbeidsvoorwaarden.

‘ALS DELIVEROO WÉÉR NIET THUIS GEEFT, SPANNEN WE OPNIEUW EEN RECHTSZAAK AAN’

WACHTEN OP NABETALING

De FNV voert al jarenlang strijd tegen het inzetten van schijnzelfstandigen door platforms als Deliveroo, Helpling, Temper en Uber. Niet alleen omdat de medewerkers worden onderbetaald en bepaalde rechten mislopen, maar ook omdat de maatschappelijk schade groot is. De platformbedrijven betalen geen sociale premies en minder belasting. De FNV heeft berekend dat de samenleving hierdoor een bedrag van 32 miljoen euro per jaar misloopt, alleen al door Deliveroo (van de andere platformbedrijven heeft de bond het niet eens uitgerekend). Tegelijkertijd bespaart Deliveroo zo’n 54 miljoen euro per jaar op de arbeidskosten.

Yorick Bleijenberg is een van de (inmiddels ex-) Deliveroo-medewerkers die nog altijd wacht op een nabetaling. ‘Ik kan niet precies zeggen om hoeveel geld het gaat, maar ik denk al snel zo’n 7.000 euro loon. Dat is toch wel de moeite waard.’

Hij is een van de krachten van het eerste uur die nog een contract hadden. ‘Toen we werden ontslagen heeft de bond mij en diverse collega’s vertegenwoordigd in de rechtszaak waarin we dat besluit aanvochten. Waarschijnlijk heeft dat me mijn positie bij Deliveroo gekost, want ze wilden me daarna ook niet eens als zzp’er terug hebben. Waarschijnlijk vonden ze me te lastig.’

Het beeld dat hij van Deliveroo heeft overgehouden is dat van ‘een organisatie die zo goedkoop mogelijk probeert te opereren ten koste van de medewerkers. Ik ben blij dat de FNV met ons is opgetrokken, en dat nu nog steeds doet. Ik hoop niet alleen voor mezelf, maar voor alle medewerkers van platformbedrijven dat er straks eindelijk duidelijkheid komt over hun status en arbeidsvoorwaarden.’

MELD JE

Vakbondsvrouw Van der Geer benadrukt nog maar eens dat de FNV alle huidige en voormalige Deliveroo-medewerkers die dat willen bijstaat in hun claim voor een arbeidsovereenkomst en nabetaling, ‘totdat de overheid een einde maakt aan deze schijnvertoning. Op de website ridersunion.nl vind je alle informatie die je nodig hebt. Daar kan je bijvoorbeeld uitrekenen op hoeveel geld je nog recht hebt en wij bieden je alle mogelijke hulp om dit alsnog te krijgen. Dus meld je!’

Deel deze pagina